Het bewonersplatform Weezenhof heeft zich in een brief aan het Nijmeegs college van B&W beklaagd over het gebrek aan bewoners-inbreng bij ontwikkeling van de wijk. Het nalaten van de gemeente Nijmegen bewoners en hun vertegenwoordigers te betrekken bij plannen voor herbouw van het winkelcentrum in Weezenhof was de aanleiding. Ook blijkt uit de brief dat de gemeente eerder gemaakte afspraken niet na komt.
Tenslotte spreekt het bewonersplatform zich in de brief zeer kritisch uit over de huidige plannen voor nieuwbouw van het winkelcentrum, die nu bij de bij de commissie Beeldkwaliteit ter beoordeling liggen
Brand
In april 2017 was er een grote brand in het winkelcentrum Weezenhof, waarbij een groot deel van het winkelcentrum verloren ging. Daarvóór al bestonden er plannen het winkelcentrum te vernieuwen in samenhang met dienstverlenings-activiteiten en nieuwbouw voor de Prins Clausschool. De brand gooide letterlijk roet in het eten. Winkeliers vertrokken, de boel moest deels hersteld, deels opgeruimd worden en één van de partners voor de bouw van zorgwoningen boven het nieuwe winkelcentrum haakte af.
Na anderhalf jaar stilte en een troosteloze vlakte in plaats van een winkelcentrum met voorzieningen, organiseerde het bewonersplatform een aantal drukbezochte inspiratie-avonden (zie ook dit artikel). Eén van de conclusies was dat de voorzieningen van het winkelcentrum erg gemist werden. Een commissie samengesteld uit bewoners besloot zélf onder deskundige leiding een nieuwbouw(-contouren)plan te produceren dat voor alle partijen haalbaar zou kunnen zijn.
Initiatief
Het plan van de bewoners (klik hier voor de tekening) riep in de wijk veel enthousiasme op en werd aangeboden aan de gemeente met het verzoek er serieus naar te kijken. De reactie van de gemeente was nihil. Ook de commissie Beeldkwaliteit liet niet van zich horen.
Intussen (weer anderhalf jaar later) bleek gemeente Nijmegen in stilte met de eigenaar en ontwikkelaar van het winkelcentrum (Hendriks) een nieuw plan te hebben bedacht.
Nieuw plan
Dit nieuwe plan kwam als een donderslag bij heldere hemel in de openheid toen het werd aangeboden aan de commissie Beeldkwaliteit. Zowel het bewonersplatform als de aanwonenden hadden daarvóór geen kennis van het plan. In de nu opgestelde brief stelt het bewonersplatform dat eerder duidelijke afspraken gemaakt waren over de betrokkenheid van de bewonersvertegenwoordiging bij de ontwikkeling van de plannen. Zelfs door aan te geven met een contourenplan hoe de bewoners het graag zouden zien. Het platform spreekt zijn diepe teleurstelling uit over deze omissie.
Massaal
Het platform vindt, evenals de aanwonenden, dat het nu voorliggende plan veel te massaal is opgezet. Begrijpelijk als de, boven het winkelcentrum geplande, woningen het winkelcentrum zelf moeten financieren, maar ongewenst voor de leefkwaliteit voor zowel de omgeving als de nieuwe bewoners. Er zijn tot 12 bouwlagen gepland waardoor een tweede blok hoogbouw ontstaat naast de bestaande (Hippe) hoogbouw. Het aanzien en de omgeving zullen daardoor, én door de geplande orientatie van het winkelcentrum, zodanig veranderen dat het bewonersplatform vreest voor de leefsituatie. Ook de bewoners van de aanliggende laagbouw zijn zeer bevreesd voor de gevolgen voor hun woningen qua uitzicht en sterk toenemend verkeer.